“Blijkbaar is het moeilijk om van plan te veranderen als je onder spanning staat”, zei Fatima over de shoot-out van Willemijn in de tv-uitzending van de olympische hockeyfinale. De keepster van Groot-Brittannië had haar huiswerk gedaan en wist hoe Willemijn de shoot-out waarschijnlijk ging nemen. Het gevolg was, dat door de spanning Willemijn bij haar plan bleef en de keepster de bal stopte. Finale verloren, geen gouden plak voor de Nederlandse hockeyvrouwen.

wind_164h

Een situatie waar je niet goed mee om kan gaan, levert stress op. Stress is aanhoudende geestelijke druk. Denk aan een hoge werklast, een huilbaby of achtereenvolgens een derde gouden medaille halen op de olympische spelen. Dat vraagt nogal wat van je, hoe ermee om te gaan. Je lichaam reageert op stress door spanning te generen.

Het is de lever die stress opvangt door spanning in het lichaam te genereren. Zoals het strak spannen van de scheerlijnen aan een tent wanneer het gaat stormen. Anders is het: “Dag tent!” Op eenzelfde manier zet je lever je lichaam schrap tegen de lastige situatie.

Spanning opbouwen is een beschermingsmechanisme om druk niet te hoeven voelen. In het lichaam bouwt de lever veelal spanning op in spieren van nek, schouders, armen of rug. Door de verharding in je lichaam voel je de impact van de druk minder. Op die manier helpt je lever je te beschermen.

Spanning beperkt echter de flexibiliteit. Het verwerken van stress door de lever gaat ten koste van zijn andere kwaliteit, lichaam en geest flexibel houden. Een gespannen lichaam en geest zijn gewoon minder flexibel. Dat is wat Willemijn tartte. Door de prestatiedruk verstarde ze en was ze niet flexibel genoeg om over te gaan op een ander plan, tijdens de shoot-out van de olympische finale.

Wanneer je in een lastige situatie zit, is de truc om je ermee te verbinden en erin mee bewegen. Vanuit de meegaande beweging kan je vervolgens de kracht ontwikkelen om de penibele situatie een nieuwe kant op te sturen. De situatie naar je hand zetten door erin mee te bewegen, kost minder kracht en gaat makkelijker dan wanneer je je tegen de situatie verzet. Wanneer je jezelf schrap zet, kapsel je jezelf in en heb je niet de kracht, flexibiliteit en vrijheid om te doen wat je eigenlijk wilt.

Door mee te bewegen krijgt spanning minder grip op je. Dus blijf je meer ontspannen. Mee bewegen betekent, je bewust worden van de druk die op je ligt en wat dat met je doet. Jezelf open stellen voor de druk. Jezelf kwetsbaar maken. Dàt verandert je houding ten opzichte van de situatie. In plaats van zenuwen en stress, ontstaan juist ruimte en rust. Deze omschakeling is niet makkelijk, maar geeft veel voldoening als het lukt, omdat je uitdrukking geeft aan wie je van binnen bent ongeacht de omstandigheden.

Wanneer je ontspannen bent, kan je anticiperen op wat er om je heen gebeurt. Je staat in je kracht, reageert snel en verzint oplossingen in een veranderende omgeving. Je geniet vrijheid. In lichaam en geest. Je bent je beste zelf.

Heb je vaak last van spanning? Om klein te beginnen met mee bewegen: ik geef deze maand gratis stress balletjes weg. Stuur me een mailtje en je kan er eentje bij me ophalen.

Deel deze blog via: