Dit is de derde blog in rij over bewust aanwezig zijn. Bewust aanwezig zijn is een cruciale stap bij het genezen van een hardnekkige klacht. Om bewust aanwezig te zijn, is het nodig dat je leert focussen. Dat je leert je geest naar binnen te richten en daar te verblijven. Leren focussen gaat het makkelijkste wanneer je ontspannen bent, wanneer je geest wat rustiger is.

Als je weet hoe je lichaam en je geest in ontspanning zijn, ontstaat er een uitgelezen kans om over jezelf te leren. Namelijk wanneer je merkt dat je van een ontspannen toestand naar een meer gespannen toestand gaat. Op dat moment gebeurt er namelijk iets in je lichaam en geest. De crux is deze overgangen in de gaten te krijgen.

Veelal zijn momenten waarin je meer spanning genereert te herkennen aan een emotionele of lichamelijke reactie die heftiger is dan gemiddeld. Je zit niet lekker meer in je vel, je bent in meer of mindere mate uit je doen. Bepaalde lichamelijke sensaties, gevoelens en gedachten blijven aanhouden.

Meer spanning ervaren, niet goed in je vel zitten en aanhoudende lichamelijke sensaties, gevoelens of gedachten zijn een teken dat er een overlevingsmechanisme actief is. Dat je ergens in vastzit, niet meer vrij bent. Je bent ergens in vastgehaakt. Een overlevingsmechanisme helpt je te beschermen tegen pijn. Echter hebben we vaak meer last van het mechanisme dan de pijn zelf.

Wanneer je merkt dat je vastzit, neem dan het perspectief in van een onderzoeker. Ga terug in de tijd om te onderzoeken wanneer je je nog ontspannen voelde en wanneer gespannen. Kan je het moment terughalen waarop de verschuiving in je lichaam plaatsvond? Wat was de oorzaak van de verschuiving? Een situatie, iemand of een gedachte in jezelf? Wat gebeurt er in je lichaam als je terugdenkt aan dat moment?

Wat is er van binnen bij je geraakt dat het overlevingsmechanisme actief maakte om je te beschermen? Als je daar contact mee kan maken, is er een gevoel van pijn of verdriet voelbaar. Een soort van ontlading op een zachte of pijnlijke manier. Mogelijk kunnen er spontaan herinneringen van vroeger naar boven komen, van toen je je ook zo voelde. Je kan jezelf ook actief afvragen wanneer je dit gevoel eerder in je leven hebt ervaren. Want vaak zijn het overlevingsmechanismen die we inzetten om dezelfde gevoelens te blokkeren.

Door regelmatig stil te staan bij wanneer en waarin je geraakt voelt, krijg je zicht op je eigen overlevingsmechanismen. Hierdoor kan je steeds beter overlevingsmechanismen herkennen en eruit stappen. Zo leer je contact te maken met wat er diep van binnen bij je speelt, met jouw waarheid. Hoe dingen voor jouw zijn. En dat is waar we in the long run rustig en gelukkig van worden, het kunnen uiten en volgen van onze ware gevoel. Je leert steeds een beetje bewuster aanwezig zijn.

Soms is het fijner om begeleiding te krijgen bij het bewust kijken naar jezelf. Heb je een hardnekkige klacht en wens je ondersteuning bij de genezing ervan? Neem dan vrijblijvend contact op via info@maudvanderveldt.nl of 06-13616501.

Deel deze blog via: