In mijn vorige blog over vermoeidheid schreef ik dat de oplossing van een vastgelopen systeem bewust aanwezig zijn is. Bewust aanwezig zijn, is je blik naar binnen richten en kijken wat daar gebeurt. Zo kan je jezelf onderzoeken. Naar aanleiding van de blog kreeg ik de vraag hoe je dat dan precies doet. In deze blog leg ik uit wat de eerste stap is om jezelf te kunnen onderzoeken: leren focussen.

Om jezelf te kunnen onderzoeken, is het nodig dat je leert je geest zo ontspannen mogelijk op één ding te focussen. Leren je aandacht op een object te laten rusten en daar te blijven, schept de gelegenheid om waar te nemen wat er precies in jezelf gebeurt.

Het ding waar je op focust, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit. Door te focussen komt je geest tot rust en dat is waar het om gaat. Een rustige geest is makkelijker waar te nemen dan een onrustige geest. Dat focussen op één ding is voor de meeste mensen al een hele uitdaging, want bij de gemiddelde Westerse mens is de geest erg onrustig.

Een veel gebruikte methode van focus, is het waarnemen van de ademhaling. Hieronder volgt een korte instructie. Als je begint met oefenen, doe dat dan het liefst op een rustige plek waar je niet gestoord wordt.

Vijf stappen om te focussen

  1. Ga zitten met een rechte, maar ontspannen rug. Leg je handen op je bovenbenen of in elkaar gevouwen op je schoot. Je kan ook in een halve of hele lotushouding op de grond of op een kussen gaan zitten.
  2. Adem 3 tot 5 keer diep in en uit. Voel hoe je adem diep naar je buik gaat. Adem niet met kracht, zacht bewegen is het motto.
  3. Richt je aandacht vervolgens op je ademhaling en laat hem daar rusten. Doe dat op een zo open en ontspannen mogelijke manier. Mij helpt de volgende stelregel: 25% aandacht bij je ademhaling, 25% aandacht bij het bewust zijn van jezelf oftewel wakker zijn en 50% van je aandacht is open en ruim.
  4. Iedere keer wanneer je merkt dat je in gedachten afdwaalt, breng je de aandacht terug bij je ademhaling. Probeer het herpakken van je aandacht zonder oordeel uit te voeren, dat is belangrijk.
  5. Oefen een paar minuten op een vast tijdstip per dag. Zo creëer je een structuur voor je nieuwe gewoonte. Wanneer je merkt dat je je aandacht wat makkelijker vasthoudt, kan je het aantal minuten ophogen.

Kom je tot het besef dat je snel afgeleid blijft, dan kan je het volgende doen. De eerste mogelijkheid is dat je je ademhaling in gedachte telt. Een in- en uitademhaling is dan één tel. Tel tot tien of twintig. Ben je de tel kwijt, begin je zonder jezelf te veroordelen weer bij een.
Of..
de tweede mogelijkheid is door simpel ‘in’ en ‘uit’ te denken bij de in- respectievelijk uitademhaling. Experimenteer welke methode voor jou prettig werkt.

Overigens is het niet de bedoeling van de oefening om gedachteloos te worden. Gedachten poppen op in onze geest en dat zullen ze blijven doen. Denken is immers de essentie van de geest.

Wanneer je een paar weken hebt geoefend, evalueer wat de oefening voor je doet. Waarvan ben je bewust geworden? Wat is je opgevallen?

Je blik naar binnen richten is de eerste stap op weg naar een onderzoekende houding. De volgende stappen zijn: weten hoe het voelt wanneer je ontspannen bent en het herkennen wanneer je uit de ontspanning getrokken wordt door gebeurtenissen. Dan leer je hoe je met de werkelijkheid omgaat en schep je de gelegenheid om hierin bewust een andere keuze te maken.

Heb je een hardnekkige klacht en merk je dat het focussen op je ademhaling je moeilijk afgaat? Dan is het creëren van meer rust in je lichaam belangrijk. Acupunctuur helpt hierbij goed. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie via 06-13616501 of info@maudvanderveldt.nl.

Deel deze blog via: